[Zgłoszenie Konkursowe]
Dla wszystkich zwolenników tekstu pisanego dodaję jeszcze wersję tekstową tego co wypowiedziałem w swojej prezentacji wideo powyżej 🙂
W odpowiedzi na konkurs o tym jak zwiększyć produkcję i sprzedaż polskich produktów chciałbym zainteresować Państwa branżą meblową oraz pokazać dwa konkretne rozwiązania na promowanie swoich produktów w tym sektorze. Będą to pomysły związane stricte z promowaniem z pominięciem samego procesu przebranżowienia, ponieważ zakładam, że techniczne rozwiązania nie są obce firmom produkcyjnym, natomiast dobry pomysł na marketing pozwali po prostu więcej sprzedawać. Pierwsze rozwiązanie dedykowane jest mniejszym, a drugie większym firmom (choć zaznaczam, że nie jest to warunek). Ze względu na konkursową formę zadania, prezentacja będzie jedynie zarysem pomysłów, które chętnie rozwinę w dalszej dyskusji.
ROZWIĄZANIE PIERWSZE.
Przede wszystkim należy sobie uświadomić ogrom skali branży meblowej w Polsce. Wspomnę tylko, że Polska ma drugi wynik w Europie pod względem ilości zarejestrowanych firm meblarskich i posiada 9,5% udziału w produkcji mebli w Unii Europejskiej.
Polska ma również bardzo duży udział w eksporcie mebli. Jesteśmy trzecim światowym eksporterem mebli i drugim eksporterem w Europie. Aby nie przedłużać: szczegóły również do przeczytania na kolejnym slajdzie.
Dlaczego warto?
Ja sam jestem producentem mebli stalowych i widzę jak rośnie ich podaż na rynku co uważam za ogromną szansę dla wszystkich zainteresowanych warsztatów i zakładów ślusarskich. Warto, ponieważ marża na takim produkcie jest duża, a nakład pracy jest niewielki w porównaniu z produkcją bram, ogrodzeń czy balustrad. Po drugie można działać nie tylko lokalnie, ale i wysyłkowo, a nawet pokusić się o podbój zagranicznych rynków, gdzie marże są jeszcze większe. Ja jednak skupię się w pierwszym rozwiązaniu na małych graczach działających lokalnie.
Z doświadczenia wiem, że wdrożenie produktu i jego promocja jest droga, bo wymaga jeśli nie nakładów finansowych to po prostu czasu. Wbić się na rynek, który świetnie odzwierciedla Allegro jest trudno... Co możemy zatem zrobić? Pomysł jest banalny, ale moim zdaniem ma potencjał.
Zakładając, że mamy już kilka zdjęć swoich realizacji na koncie, proponuję stworzyć atrakcyjną ulotkę lub naklejkę ze zdjęciami oraz danymi kontaktowymi i udać się na osiedla ze świeżo wybudowanymi blokami. W windach obitych na czas remontów płytą OSB ogłasza się mnóstwo wykończeniowców. Co ciekawe nigdy nie widziałem tam firm ślusarskich oferujących swoje usługi, a widziałem tych wind dużo dostarczając sam swoje meble do Klientów.
Często pierwszym meblem zamawianym dzisiaj przez Klientów jest stół i stolik kawowy do salonu. Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że jeśli zaoferujemy super jakość (nawet kosztem wysokiej ceny) Klienci wrócą do nas po regał, kwietnik, konsolę do przedpokoju lub po prostu polecą nas sąsiadom.
Wystarczy sobie policzyć ile jest mieszkań w danym bloku, ile jest bloków na danym osiedlu oraz ile jeszcze jest ich w budowie, aby uświadomić sobie jak duży jest to rynek. Uważam, że w ten sposób trafiamy w źródło wielu potencjalnych Klientów, bo mieszkania w nowym budownictwie kupują zwykle młodzi ludzie, którym po prostu podoba się ten styl. Zazwyczaj są oni zmęczeni przeszukiwaniem Internetu i samym remontem, więc chętnie korzystają z kompleksowej obsługi w tym zakresie. Bywając często na swojej budowie - często widzą też naszą reklamę!
Myśląc realnie o zakładach ślusarskich, które może nawet nie mają pojęcia, jak duży jest popyt na tego typu meble uważam, że jest to świetna szansa na przebranżowienie się. Tym samym jest to odpowiedź na zadany temat: „jak tworzyć więcej polskich produktów”. Pomysł, który praktycznie każdy - mały czy duży zakład jest w stanie wprowadzić w swojej firmie bez wielkich nakładów finansowych, budowania dużej oferty, stron internetowych, bez pozwoleń, pośredników i przede wszystkim bez walki z konkurencją, której jest już sporo na portalach sprzedażowych.
Innowacyjność w tym przypadku polega na tym, że tak tradycyjny i wydawałoby się banalny sposób na reklamę nie jest po prostu wykorzystywany.
ROZWIĄZANIE DRUGIE.
Przejdźmy teraz do drugiej propozycji dla firm z większymi możliwościami. Czyli takich, które dysponują dużymi środkami i oczywiście chciałyby zaistnieć na rynku meblowym. Zakładając, że dane przedsiębiorstwo ma zaplecze produkcyjne, ale nie ma jeszcze produktów, niezbędnym będzie zlecenie zaprojektowania pierwszej linii produktów projektantowi. To element, który jest gwarancją powodzenia na tym rynku, a który jest często pomijany przy tworzeniu takiej marki. Później wyjaśnię dlaczego. Najpierw powiem jak połączyć poszukiwania odpowiedniego projektanta (czyli takiego, który będzie też zgadzał się z nasza wizją brandu) z jednoczesną promocją nowej marki.
Ogłaszamy KONKURS! Konkurs na zaprojektowanie linii produktów, które chcemy oferować. Aby dobrze rozpromować ten konkurs trzeba pozyskać patrona medialnego w postaci jakiegoś branżowego czasopisma lub portalu wnętrzarskiego o dużych zasięgach, który nam w tym pomoże. Konkurs ogłaszamy wśród uczniów, studentów i absolwentów szkół o kierunku wzornictwo. Samych szkół wyższych o tym kierunku jest w Polsce 24. Wielu młodych ludzi marzy o tym, aby spełniać się w zawodzie i chętnie bierze udział w takich konkursach. Więcej o samym szkolnictwie do poczytania w kolejnym slajdzie.
Dlaczego to takie ważne?
Produkty markowane nazwiskiem projektanta (nawet początkującego) pozycjonuje je jako bardziej prestiżowe. Docieramy z nimi w wiele ważnych dla promocji naszej marki miejsc, np. portale o tematyce life stylowej, targi wnętrzarskie, chętniej pokazują nas w gazetach, możemy zaistnieć nawet w mediach komercyjnych jak śniadaniówki w telewizji. Z pomocą patrona medialnego promujemy nie tylko sam konkurs, ale jednocześnie swoją markę. Dzięki konkursowi nie jesteśmy skazani na współpracę z jednym projektantem, bo otrzymujemy całą paletę różnych stylów do wyboru.
Innowacyjność polega nie w zaproponowanej metodzie, bo taką stosuje się powszechnie od dawna, ale w tym, że we współpracy z projektantem możemy stworzyć coś innowacyjnego. Innowacją może być zwyczajnie nowy projekt czegoś co już znamy: krzesła, stołu, ale my będziemy mieć pomysł jak zrobić to lepiej, atrakcyjniej, bardziej użytkowo. To ważne z punktu widzenia przedsiębiorstw, które mają potencjał w zapleczu produkcyjnym, ale brakuje im kogoś z wizją, znającego rynek i trendy. Po to właśnie istnieje zawód projektanta i dlatego też warto w jego przedstawicieli inwestować środki na rozwój swojej firmy, swojego produktu , a co najważniejsze polskiego produktu.
Dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji.