[Zgłoszenie Konkursowe]
Szanowni Państwo,
Po wielu wieczorach pełnych przemyśleń, zdecydowałem się wziąć udział w konkursie i zaprezentować Państwu moje zgłoszenie konkursowe. Zadanie nie jest proste, ponieważ strategia rozwoju firmy zawsze ma charakter indywidualny, a w związku z tym, nie ma uniwersalnego przepisu na sukces, który zagwarantuje zwiększenie sprzedaży rodzimych produktów. Co więcej, pomysł powinien nawiązywać do idei Patriotyzmu Gospodarczego, a próba pogodzenie tej idei z planami dynamicznego rozwoju firmy na pierwszy rzut oka może generować pewne wątpliwości.
Jak ja rozumiem Patriotyzm Gospodarczy? Według mnie, Patriotyzm Gospodarczy oznacza podejmowanie takich działań, które w sposób pośredni lub bezpośredni wywierają pozytywny wpływ na rodzimą gospodarkę, zarówno w wymiarze lokalnym jak i krajowym.
Należy przy tym pamiętać, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej, a więc Patriotyzm Gospodarczy nie powinien być utożsamiany z bojkotowaniem produktów zagranicznych, ponieważ taką samą zasadę mogłyby zastosować inne kraje członkowskie wobec polskich produktów, a nie o to nam przecież chodzi.
Patriotyzmowi Gospodarczemu powinna przyświecać zasada konkurencyjności rodzimych produktów w porównaniu zagranicznymi, a to oznacza, że polskie produkty powinny być na tyle atrakcyjne, żeby były dobrowolnie częściej wybierane przez konsumenta, zarówno w kraju, jak i za granicą.
Dla konsumenta Patriotyzm Gospodarczy najczęściej będzie polegał na wybieraniu artykułów w oparciu o wiedzę, skąd one pochodzą lub o to, gdzie trafią pieniądze z dokonanej transakcji. Należy przy tym pamiętać, że konsument ma przede wszystkim prawo do wyboru produktów (usług) dobrej jakości i o dobrym stosunku ceny do jakości, a to nie zawsze musi oznaczać wybór polskich produktów.
W związku z powyższym, dużą rolę w propagowaniu Patriotyzmu Gospodarczego odgrywają przedsiębiorcy. W aspekcie szeroko pojętego Patriotyzmu Gospodarczego, to w gestii przedsiębiorców leży zapewnienie konkurencyjności polskich produktów i usług na rynku krajowym i zagranicznym, wychodząc naprzeciw podstawowym kryteriom wyboru, jakimi kieruje się konsument, czyli: cena, jakość, stosunek cena/jakość, staranność wykonania, jakość użytych materiałów, rzetelność i terminowość usługi.
Postaram się przedstawić Państwu kilka pomysłów (zasad), które moim zdaniem, wdrożone do użytku mogłyby wspomóc polską gospodarkę:
1. Inicjatywa ustawodawcza.
Można napotkać wiele opinii, że obowiązujące przepisy w Polsce, w tym przede wszystkim prawo podatkowe, nie sprzyjają rozwojowi przedsiębiorstw. Nie oszukujmy się, Polska nie jest rajem podatkowym!
Zgodnie z art. 118, ust. 2 ustawy zasadniczej, inicjatywa ustawodawcza przysługuje grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Jeżeli będzie nas 100 000 lub uda się zebrać tyle podpisów pod projektami ustaw, będziemy mogli podjąć obywatelską próbę spowodowania zmian w obowiązującym prawie. Oczywiście, to nie gwarantuje sukcesu, ale na pewno zwróci uwagę rządzących na to, że jest pewna grupa obywateli, która aktywnie dopomina się swoich potrzeb.
2. Reklama dźwignią handlu.
Powyższa zasada jest jedną z podstawowych zasad przedsiębiorczości. Jeżeli chcemy sprzedać produkt lub usługę, bez skutecznej reklamy raczej to się nie uda. Istnieje opinia, że „z dobrym marketingiem i reklamą będziemy w stanie sprzedać piasek na pustyni”. Konieczna jest ciągła i aktywna ewaluacja skuteczności promowania produktu, poprzez wchodzenie w interakcje z odbiorcą informacji – potencjalnym klientem. Ważną rolę odgrywa tu aktywność w cyberprzestrzeni, w szczególności w mediach społecznościowych, ale także czynny udział przedsiębiorcy w różnego rodzaju wydarzeniach związanych z daną branżą, np.: udział w konferencjach i targach, także poza granicami kraju. W kontekście niniejszego projektu, warto zadbać o to, aby promowanie swoich produktów (marki) jednocześnie nawiązywało treścią do Patriotyzmu Gospodarczego.
3. Sprzedawaj więcej za mniej.
Kolejna zasada warta uwagi, oczywiście w zakresie akceptowalnym przez przedsiębiorcę, gdzie punktem odniesienia i jednocześnie granicą są koszty produkcji. Po raz kolejny zwracam uwagę na fakt, że konsument wybierając dany produkt najczęściej sugeruje się ceną i stosunkiem ceny do jakości produktu. W przypadku tej zasady może się okazać, że dochód będzie większy, gdy sprzedaje się więcej produktów po niższej cenie. Co więcej, produkt danej marki trafi do większej rzeszy odbiorców, co w konsekwencji przyniesie dodatkowy pozytywny efekt opiniotwórczy, pod warunkiem, że przedsiębiorca będzie przywiązywał dużą wagę do jakości oferowanych produktów.
4. Zanim staniesz się zleceniodawcą, zostań zleceniobiorcą.
Budowanie własnej marki jest procesem wymagającym dużo pracy i zaangażowania, rzadko mającym charakter rewolucji – to raczej ewolucja. Będąc podwykonawcą / zleceniobiorcą, przedsiębiorca ma okazję nawiązać kontakty, zdobyć niezbędne doświadczenie, pracuje na własny wizerunek i wizerunek firmy, a w przyszłości – wizerunek swojej marki. Na tym etapie bardzo ważne jest nawiązanie współpracy zarówno z podmiotami z krajowym kapitałem, jak i z podmiotami zagranicznymi. Współpracując z dużymi firmami i zdobywając ich zaufanie rzetelnym wywiązywaniem się ze zleceń, w zamian można uzyskać dostęp do różnego rodzaju szkoleń, technologii lub najzwyczajniej w świecie podpatrzeć, w jaki sposób takie firmy są zarządzane i kto jest odbiorcą ich produktów. Współpraca z firmami zagranicznymi tylko pozornie odbiega od idei Patriotyzmu Gospodarczego, ponieważ w przyszłości pozwoli prężnie rozwijającej się rodzimej firmie łatwiej wejść na rynki zagraniczne.
5. Współpraca i nawiązywanie relacji zamiast konkurencji i walki o monopol.
W miarę rozwoju firmy, przedsiębiorca ze zleceniobiorcy staje się zleceniodawcą i pośrednikiem. Jednak to nie powinno być celem, a jedynie kolejnym etapem budowania wizerunku firmy i własnej marki. Chodzi o nawiązanie pewnych relacji, opartych na wzajemnym wspieraniu się i wymianie doświadczeń. Taka współpraca niekoniecznie musi wynikać z pisemnej umowy i sztywnych warunków, powinna mieć charakter dobrowolny, oparty na zasadach partnerstwa i wzajemnego poszanowania. W ramach takiej współpracy warto polecać produkty partnera, jako uzupełnienie własnej oferty, np.: ktoś wytwarza elementy konstrukcji maszyn i oferując swoje produkty poleca przedsiębiorcę, który zajmuje się hydrauliką siłową. Oba produkty są ze sobą kompatybilne i doskonale ze sobą współpracują. Im więcej takich pozytywnych wzajemnych relacji, tym prowadzenie działalności gospodarczej staje się łatwiejsze i przyjemniejsze, bo mamy świadomość, że otaczają nas ludzie na których można polegać.
Przedmiotowa współpraca może także dotyczyć innych aspektów działalności, np.: wymiana zleceń i usług lub nawet wspólnego wykorzystania infrastruktury. Wzajemne wsparcie daje możliwość wczesnego rozpoznania i identyfikacji potencjalnych zagrożeń i wspólne im przeciwdziałanie.
Generalnym celem takiej współpracy, powinno być dążenie do synergii, czyli takiego efektu wspólnego działania przedsiębiorców, które przynosi więcej korzyści, niż suma efektów ich działania, gdyby funkcjonowali samodzielnie.
Nie chodzi tutaj o tworzenie spółek, karteli, czy klastrów, tylko o dobrowolną, zharmonizowaną współpracę, której przyświeca wspólna idea budowania wizerunku polskich produktów z danej branży na arenie krajowej i międzynarodowej. Na potrzeby niniejszego konkursu tę ideę śmiało można nazwać „Duchem Patriotyzmu Gospodarczego”. Propagując tę ideę, nie należy spodziewać się szybkiego i dużego zysku, za to wspólne działanie przedsiębiorców na rzecz wzmocnienia polskiej marki, w perspektywie czasu poskutkuje zwiększeniem popytu na polskie produkty w kraju i na rynkach zagranicznych.
6. Leadership, budowanie autorytetu, wizerunku, marki.
Budowanie wizerunku powinno być elementem strategii rozwoju firmy już od samego początku jej istnienia. Realizuje się to, miedzy innymi, poprzez wyżej wspomnianą promocję firmy, w tym udział w wydarzeniach o tematyce branżowej.
Nie można tutaj pominąć bardzo ważnego aspektu budowania wizerunku firmy i swojej marki, jakim jest organizowanie szkoleń i kursów, a także współpraca ze szkołami i Centrami Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Już samo zaangażowanie się w kształcenie młodych pokoleń i objęcie mentoringiem osób dorosłych, chcących zdobyć nowe kwalifikacje zawodowe, jest w moim odczuciu najwyższą formą Patriotyzmu Gospodarczego. Daje to jednocześnie niepowtarzalną okazję do budowania swojego autorytetu, nawiązywania nowych relacji i promowania swoich produktów, przy jednoczesnym realizowaniu celów szkoleniowych.
Rewelacyjnym pomysłem może okazać się przekazywanie szkolonym próbek swoich produktów w ramach testowania, dzięki czemu mamy możliwość promowania firmy i jednocześnie zebrania opinii o produkcie, zanim zostanie wypuszczony na rynek. Należy przy tym zaznaczyć, że opinie osób niezwiązanych z daną branżą lub stawiających swoje pierwsze kroki w branży, często bywają bardziej trafne i konstruktywne, niż gdyby produkty były testowane przez profesjonalistów przesiąkniętych pewnymi nawykami.
7. Potwierdzanie autentyczności swoich produktów.
Chronienie patentem owoców swojej ciężkiej pracy jest tak samo ważne, jak zapobieganie skutkom podrabiania produktów. Nieuczciwa konkurencja korzysta z tego sposobu z chęci szybkiego zysku lub sabotuje wizerunek firmy (marki), celem wykluczenia jej z rynku. W mojej opinii, dobrym sposobem na uniknięcie takich sytuacji jest sprzedawanie produktów opatrzonych unikalnym certyfikatem autentyczności, co w sposób jednoznaczny pozwoli określić pochodzenie produktu i podjęcie decyzji o uznaniu roszczeń konsumenta.
Niniejszy projekt nie jest szczególnie odkrywczy, nie stanowi gotowego przepisu na sukces, ale może inspirować, jeżeli w strategii firmy chce się uwzględnić ideę Patriotyzmu Gospodarczego. Starałem się nadać mu charakter jak najbardziej uniwersalny, żeby miał zastosowanie także w innych branżach.
Czy projekt jest innowacyjny? Na pewno jest interdyscyplinarny, ponieważ czerpałem inspirację z różnych nauk: ekonomii, socjologii, trochę psychologii, dydaktyki, itp. Jego innowacyjność tkwi w prostocie i możliwości skorzystania z pewnych reguł zaczerpniętych z różnych dziedzin, które w moim uznaniu są bardziej istotne dla budowania wizerunku firmy i własnej marki, niż szukanie skomplikowanych algorytmów pozwalających oszukać system i wyprzedzić konkurencję.
Innowacyjność projektu przejawia się także w tym, że jeżeli kolektywnie wdroży się w życie ideę Patriotyzmu Gospodarczego i poskutkuje ona zwiększoną konkurencyjnością polskich produktów sprawimy, że trudno będzie zidentyfikować źródło tego sukcesu i określić jego rozmach. Sukces polskich produktów będzie miał charakter rozproszony, a więc trudny do przejęcia, wykupienia lub kontrolowania.
W swoim projekcie starałem się skłonić czytelnika do zmiany mentalności i przełamania pewnych schematów, bo zapewne trudno będzie niektórym z Was zrezygnować z konkurowania w swojej branży i przestawić się na współpracę oraz zaangażowanie w wymianę doświadczeń. Niektórym trudno będzie stosować „filozofię mrowiska”, czyli ja jestem ważny, ale równie ważny jest system, którego jestem elementem.
Ponadto, projekt doskonale wpisuje się w ideę niniejszego forum. Propagowanie Patriotyzmu Gospodarczego, przekierowywanie zleceń do przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w wyniku pandemii, dział „Kooperacja”, są to gesty, które spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem społeczności forum i poza nim. Świadczy to o tym, że konsumenci w relacjach z przedsiębiorcami są spragnieni podmiotowego traktowania, a traktowani podmiotowo chętnie odwdzięczą się tym samym przedsiębiorcy. Koncepcja podwójnej podmiotowości została zaczerpnięta z dydaktyki, gdzie w głównej mierze dotyczy relacji uczeń – nauczyciel.
Reasumując, niniejszy projekt ma charakter strategiczny i długoterminowy. Być może nie sprawi, że osiągniemy błyskawicznie dochody wielkości PKB małego państwa, ale może sprawić, że poczujemy się bardziej szczęśliwi realizując swoje biznesowe plany.
Moim rywalom życzę sukcesu, a pozostałych serdecznie zachęcam do udziału w konkursie i przypominam o zapoznaniu się z regulaminem konkursu oraz złożeniu stosownego oświadczenia, które niejako warunkuje udział w niniejszym konkursie.
Pozdrawiam serdecznie i życzę wszystkiego dobrego
Bogdan Suchorski